• Artikkelin kategoria:Kolumnit
  • Artikkeli julkaistu:21.11.2022

Mittaamassa digitalisaatiota Saksassa

Saksan Smart country -messut järjestettiin Berliinissä 18-20. lokakuuta 2022. Tapahtuma on järjestetty jo vuodesta 2017. Osallistujia oli 12 000 ja messutilaa kaiken kaikkiaan 13 000 m2 ja kaksi hallia. 

Kirjoittaja

You are currently viewing Mittaamassa digitalisaatiota Saksassa
Kuva: Antti Jakobsson

Tapahtuma on suunnattu julkisen sektorin digitalisaation edistämiseen ja päähallissa oli näytteilleasettajia lähinnä siihen liittyen. Toisessa hallissa oli myös “energia” ja “liikkuminen” vuoropäivin esillä. Saksan ministeriöt olivat näyttävästi esillä, samoin kuin suurimmat kaupungit.

Paikan päällä raportoi Antti Jakobsson. Kuva: Antti Jakobsson

Monet näytteilleasettajista kohdistivat myyntinsä nimenomaan kaupungeille. Muista maista olivat esillä lähinnä saksankieliset maat. 

Tapahtumaa järjestää digitalisaatioyhdistys Bitkom, joka on perustettu vuonna 1999. Sillä on 2000 jäsenyritystä, joista 1000 on pieniä ja keskisuuria organisaatioita. Lisäksi joukossa on 500 startupia. 

Tämän messun lisäksi yhdistys järjestää terveyteen, rahoitukseen, big dataan / tekoälyyn ja digitaaliseen maatalouteen liittyviä konferensseja. Sillä on myös oma lobbaukseen erikoistunut toimisto Brysselissä. Esimerkiksi tämän tapahtuman liput olivat ilmaiset, joten järjestö kerää rahansa sitten muuta kautta.

Paikkatiedot olivat yllättävän hyvin esillä messuilla. Näytteillä oli muun muassa kaupungin tai yrityksen parkkipaikkojen hallintajärjestelmä, joka perustui parkkipaikkaan liimattavaan anturiin. Paikkatiedot tulivat mukaan Google Mapsin ja siihen digitoitavien paikkojen avulla (georeferointi). Yritys oli Smart City System Parking Solutions. Minulle ei selvinnyt, miten hyvin järjestelmä toimisi lumessa. Entä jos aura veisi anturit mennessään?

Mielenkiintoinen tapaus oli myös digitaaliseksi kaupungiksi mainostettu Ahaus, jonne TobitLabs oli toimittanut alustaan perustuvan järjestelmän, joka mahdollisti erilaisten palvelujen käytön sen kautta. Liikeidea perustuu siihen, että alustan käytöstä ohjautuu yritykselle käyttömaksuja. Sovelluksia oli esimerkiksi veneen tai pyörän vuokraus tai kauppamaksujen hoito. Muita kaupunkeja ei selvitykseni mukaan ole vielä mukana.

Startupejakin oli esillä. Eräs oli tehnyt sovelluksen, joka helpottaa rakennusfirmojen aikaista suunnittelua. Sovellus huomioi Saksan rakennuslainsäädännön ja kertoo mitä tontille saa tehdä ja mitä ei.

Kuva: Antti Jakobsson

Toinen tarjosi kunnille tekoälyyn perustuvaa teiden kunnon kuvaus- ja analysointipakettia. Kunta voi kuvata itse tavallisella älypuhelimella tiestönsä ja ohjelma paljastaa korjauspaikkojen sijainnin.

Isoista toimijoista esillä oli ESRI, joka oli lennättänyt paikalle pääjohtajansakin. Avoimet ratkaisut olivat esillä myös. Esimerkiksi FIWARE oli pystyttänyt legopalikoista tehdyn Smart World demonstraation, jonka keskiössä on Context Broker -niminen digitalisaatioalusta. 

Tämän saman alustan Euroopan komissio on ottanut yhdeksi komponentikseen Connecting Europe Facility ohjelmassaan. Se ei kuitenkaan kovin hyvin tue paikkatietoja, kuten olemme testauksissa huomanneet GeoE3-hankkeessa. Mielenkiintoista onkin nähdä miten hyvin OGC pohjaiset ratkaisut ja FIWARE saadaan tulevaisuudessa toimimaan yhteen.

Olin matkalla myös katsastamassa asioita ensi vuoden alusta aloittavan Location Innovation Hubin kannalta. Monella yrityksellä ei ollut suomalaista kumppania, mutta olivat kyllä kiinnostuneita. Vaikutti siltä, että ensin aloitetaan saksankielisistä maista ja muista pohjoismaista. 

Kun aloitamme ensi vuonna GeoMob Suomi toiminnan, näitä yrityksiä pyydetään esittelemään toimintaansa. Digitaalisten kaksosten rakentaminen on myös LIH:n keskeisiä tavoitteita. Lisäksi asia, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, on standardiperheiden keskinäinen yhteentoimivuus. 

Kaiken kaikkiaan messuilta jäi mukava fiilis. Ne oli hienosti järjestetty vaikka esitykset pääsääntöisesti olivatkin saksaksi. Seuraavan kerran ne järjestetään 7-9. marraskuuta 2023.